Cor Laurier werkt samen met Hans en Martien als vrijwilliger bij de Postkamer van Stichting ZO! in Moordrecht. Op deze plek helpen ze mensen met het invullen van formulieren. En dat kan hard nodig zijn. “Sommige brieven die we lezen zijn echt onbegrijpelijk, dan moeten we echt met z’n drieën kijken wat er nou eigenlijk staat.”

Martien (links) en Cor helpen inwoners met het invullen van formulieren Foto: Jacolien Rog

Snel resultaten

Cor praat met veel plezier over zijn werk bij de Postkamer. Na zijn pensioen wilde hij graag mensen helpen. “En het fijne aan het werk bij de Postkamer is dat je snel resultaten ziet. Het gaat bijvoorbeeld om het invullen van een formulier. We vullen die samen in en een paar weken later kijken we of alles goed geregeld is. Mensen zijn dankbaar dat je ze helpt. Dan hebben ze weer een brief gekregen waar ze niets van snappen, of ze hebben gehoord dat ze recht hebben op een toeslag maar weten niet waar te beginnen. Wij kunnen dan helpen.”

Bij de Postkamer maakt het niet veel uit met welk formulier je hulp nodig hebt. Cor vertelt. “Vaak gaat het om aanvragen van toeslagen zoals de huur- of de zorgtoeslag. Maar er komen ook mensen die altijd acceptgiro’s gebruikten en nu opeens hun bankzaken met een app moeten regelen. Wij helpen met de installatie op de telefoon en leggen alles uit. Ook met DigiD kunnen we helpen. ‘Nu ik weet hoe het werkt, kan ik niet meer zonder’, krijgen we dan te horen. Het is ook veiliger als ze weten hoe alles werkt, dan trappen ze minder snel in trucjes van criminelen die op via mailtjes proberen geld te stelen.”

Bang voor een foutje

Dankzij de moderne techniek zijn sommige dingen, als je weet hoe het moet, eenvoudiger geworden. Maar in het algemeen merkt Cor dat alles steeds ingewikkelder wordt. “Mensen durven geen toeslag meer aan te vragen omdat ze bang zijn dat ze een foutje maken en geld moeten terug storten. Er komt zoveel op die mensen af, een foutje is snel gemaakt. En soms sta je dan een uur in de wacht om het telefonisch te regelen. Wij bij de Postkamer hebben die tijd. Als je een baan hebt, geef je het na een half uur op en denk je, ‘ik regel het later wel’. Als dat nooit gebeurt moet je opeens honderden euro’s terug betalen. Daar zit niemand op te wachten. En dan maakt het echt niet uit of je jarenlang gestudeerd hebt of alleen maar hebt gewerkt. Het kan iedereen overkomen.”

Meer informatie

Cor en zijn collega’s hebben het lekker druk bij de Postkamer. Maar als het aan hem ligt, helpen ze nog veel meer mensen. “Mensen moeten soms een drempel over om bij ons binnen te stappen. Of ze weten niet dat de Postkamer bestaat. Maar als ze ons vinden, kunnen we ook echt iets voor hen betekenen. En dat blijft het allermooiste.”

Meer weten? Kijk dan op de pagina van de Postkamer