Leerlingenvervoer
Alle kinderen naar school
Gaat jouw kind naar speciaal onderwijs? Kan jouw kind vanwege een (structurele) beperking niet zelfstandig naar school reizen? Is de afstand naar een basisschool met een bepaalde geloofs- of levensovertuiging (te) groot? Dan kom je misschien in aanmerking voor een vergoeding voor leerlingenvervoer.
Je kan een vergoeding voor leerlingenvervoer aanvragen voor:
- Vervoer van kinderen met een beperking
- Vervoer van kinderen naar (speciale) scholen voor basisonderwijs op basis van afstand
- Vervoer van kinderen naar een school met een bepaalde geloofsovertuiging of levensbeschouwing
Gaat jouw kind naar het voortgezet onderwijs en kan hij of zij vanwege een beperking niet zelfstandig met het openbaar vervoer reizen? Dan kan je misschien een vergoeding krijgen voor de reiskosten van jouw kind.
Zodra je een aanvraag hebt gedaan, wordt deze beoordeeld op:
- Wat je kind zelfstandig kan en wat je als ouders zelf kan doen/regelen
- Eventuele (vervoers)adviezen van deskundigen (bijvoorbeeld of een leerling zelf zou kunnen reizen)
- De afstand naar de school
Binnen acht weken krijg je bericht van de gemeente. Hierin staat of jouw kind in aanmerking komt voor (een vergoeding van) leerlingenvervoer.
Vergoeding leerlingenvervoer aanvragen
Via het formulier kan je een vergoeding voor leerlingenvervoer aanvragen. Let op! Voor deze aanvraag heb je DigiD inloggevens nodig. Houd deze dus bij de hand. Het formulier staat op de website van de gemeente Zuidplas. Heb je hulp nodig? Neem dan contact op met Stichting ZO! via leerlingenvervoer@stzo.nl of 0180-310050.
Vergoeding leerlingenvervoer aanvragen
Heb je de aanvraag voor 1 juni ingediend en is het leerlingenvervoer toegekend? Dan ben je verzekerd van leerlingenvervoer vanaf het begin van het volgende schooljaar. Heb jij de aanvraag na 1 juni ingediend, dan kan het zijn dat je voor de eerste periode zelf voor vervoer moet zorgen.
Wijziging leerlingenvervoer doorgeven
Krijg je al een vergoeding maar wil je een wijziging doorgeven of de vergoeding beëindigen? Vul dan het onderstaande formulier in.
Bezwaar maken
Als je het niet eens bent met de beslissing van de gemeente, kan je binnen zes weken nadat je bericht hebt ontvangen bezwaar maken.
Klachten of problemen
Heeft u problemen met het leerlingenvervoer, dan kunt u bij de vervoerder Connexxion terecht. U kunt uw klacht op de volgende manier indienen: Vul online een klachtenformulier in op de website van Connexxion. Dit is de enige manier waarop uw klacht geregistreerd wordt.
Connexxion zal uw klacht binnen 4 werkdagen na de indiendatum schriftelijk afhandelen. Als u na 4 werkdagen geen reactie hebt ontvangen of als uw klacht niet is opgelost, neem dan contact op met Stichting ZO!.